OŚWIĘCIM MIASTO

"... Ale to nie koniec atrakcji! Stąd widać już zamek. Podchodzę bliżej. Odrestaurowany, ładny, prezentuje się naprawdę okazale. Co ucieszyło mnie najbardziej – jest i zamkowa wieża..."


O obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu słyszał każdy, ale coś o samym mieście? Ja przynajmniej nic nie wiedziałem. Czas się przekonać.  Pierwsza na drodze ku lepszemu poznaniu się z Oświęcimiem pojawia się dolina Soły. Urokliwa rzeka z przylegającym do niej parkiem jest chyba dobrym zwiastunem. Tuż za nią wkraczam już do centrum. Zaczyna się zwarta staromiejska zabudowa. Dobry zwiastun nie zawiódł. Mijam kościół Księży Salezjanów wraz z zespołem szkól Towarzystwa Salezjańskiego. Przeogromne i imponujące budowle. Wkrótce już jestem na rynku, który… dopiero co pięknieje. Wszystko, w tym ładny ratusz, tak zagrodzone, że musiałem nieźle nakombinować i nawspinać, by cokolwiek zobaczyć i dla Was zrobić zdjęcie. Tuż za rynkiem kolejny kościół – tym razem parafialny. Za nim schowany spokojny i zielony plac Jana Skarbka z synagogą. Ale to nie koniec atrakcji! Stąd widać już zamek. Podchodzę bliżej. Odrestaurowany, ładny, prezentuje się naprawdę okazale. Co ucieszyło mnie najbardziej – jest i zamkowa wieża. Jak się okazuje dostępna dla turystów :) Wdrapywanie się na wieżę widokową to już moja tradycja i obowiązek. I tak już za skromne 5 złotych i mniej skromny wycisk mięśni rozpostarł się przede mną widok na miasto, jego centrum oraz dolinę Soły. W zamku możecie zobaczyć jeszcze wystawę tutejszego muzeum, ja jednak już kieruję się ku dworcu. Jestem w pełni zadowolony z wizyty w tym mieście. Stare Miasto prezentuje się naprawdę wyśmienicie i warte jest odwiedzenia. Polecam, zwłaszcza iż odniosłem wrażenie, że jest schowane w cieniu sławy obozu koncentracyjnego i rzadko przy okazji jego wizytowania też odwiedzane. Świadczyć o tym mogą choćby dziesiątki autobusów, samochodów i tłumów obozie, i ja sam samiuteńki przy zamkowym muzeum. Obóz Auschwitz- Birkenau na tak, oświęcimska starówka na tak, przyjeżdżajcie więc koniecznie. Ja już natomiast wyjeżdżam powrotnym pociągiem do Trzebini.


TRASA

  

1. Dworzec kolejowy
2. Planty nad rzeką Sołą
3. Kościół Księży Salezjanów Matki Bożej Wspomożenia Wiernych i Kaplica Św. Jacka
4. Budynek Zespołu Szkół Zawodowych Towarzystwa Salezjańskiego
5. Ratusz
6. Kościoł pw. Wniebowzięcia NMP
7. Synagoga Chewra Lomdei Minszajot, Muzeum i Centrum Żydowskie
WIDOK ZA ZAMEK ZNAD RZEKI SOŁY
8. Zamek Książąt Oświęcimskich, Muzeum Zamek
WIDOK Z WIEŻY ZAMKOWEJ NA STARE MIASTO
WIDOK Z WIEŻY ZAMKOWEJ NA DOLINĘ SOŁY

Więcej o zabytkach Oświęcimia znajdziesz pod adresem www:


DOJAZD



PODRÓŻ 11

A wcześniej...

A później...

Do początku podróży...